Ubezpieczenia w leasingu są wymagane
Każda umowa leasingu wymaga zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia. W przypadku pojazdów będzie to obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej oraz auto casco. W dobrze pojętym interesie klienta jest wykupienie takiej polisy, która będzie chroniła pojazd w możliwie jak najszerszym zakresie.
Jak wybrać polisę?
Zawarcie umowy leasingu rodzi szereg pytań o ubezpieczenie. Czy zdecydować się na ubezpieczenie oferowane wraz z leasingiem czy poszukać go samodzielnie na rynku? Jakie elementy zakresu ochrony ubezpieczeniowej są najważniejsze? Lepiej wybrać ubezpieczenie roczne czy wieloletnie? Za co muszę zapłacić dodatkowo? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te i inne pytania.
Zakres ochrony ubezpieczeniowej
Firma leasingowa zawsze precyzyjnie określa wymagany zakres ubezpieczenia. Jeśli wykupimy ubezpieczenie oferowane przez firmę leasingową, to nie musimy martwić się o zakres. Polisa będzie miała wymagany zakres. Piglon również oferuje ubezpieczenia sprzedawane wraz z umowami leasingu. W przypadku zawarcia ubezpieczenia na zewnątrz (np. u swojego agenta) zwróć uwagę na to, czy jej zakres ochrony spełnia wymagania leasingodawcy. W przeciwnym razie firma leasingowa może dodatkowo ubezpieczyć pojazd. Może też odrzucić przedstawioną polisę i wystawić własną. Wówczas klient ma murowany problem: jak wycofać się z jednego z tych ubezpieczeń? Jeśli chcesz zawrzeć „własną” polisę, to poproś przedstawiciela Piglon o przeanalizowanie zakresów obu polis (własnej i tej od firmy leasingowej). Niezwłocznie udzielimy odpowiedzi, dzięki czemu zaoszczędzisz czas potrzebny na wybór właściwego ubezpieczenia.
Czy polisa od leasingodawcy zawsze jest najlepsza?
Gdy decydujesz się na polisę firmy leasingowej, to również powinieneś zapoznać się z jej zakresem – bo może nie będzie spełniał Twoich wymagań. Często polisy oferowane przez leasingodawcę nie obejmują możliwości rozszerzenia zakresu np. o ochronę szyb czy opon (dzięki czemu mogą kusić niską ceną). Pamiętaj, że dobre ubezpieczenie na czas leasingu daje poczucie „spokojnej głowy” w przypadku wystąpienia szkody. A jeśli masz wątpliwość co do zakresu polisy oferowanej przez leasingodawcę, to zgłoś nam swoje wątpliwości. Podpowiemy, o jakie ryzyka warto rozszerzyć polisę, utrzymując jej atrakcyjną cenę.
Opłaty związane z obsługą polisy
Powinieneś zapoznać się z tabelą opłat i prowizji firmy leasingowej. Znajdziesz w niej opaty za obsługę umowy. Występują one niezależnie od tego, czy będziemy posiadać polisę z firmy leasingowej czy „własną”. Za zgodę na zawarcie polisy „własnej” firma pobierze opłatę (przeciętnie od 200 do 400 zł). W przypadku powstania szkody może pojawić się opłata za wydanie zgody na wypłatę odszkodowania, opłata za pozwolenie na naprawę bezgotówkową itp. Warto przed zawarciem umowy skalkulować, z jakimi kosztami dodatkowymi wiąże się wybranie określonego wariantu ubezpieczenia. Pamiętaj, że nie każdy leasingodawca od razu przedstawia tabelę opłat i prowizji. Czasem musisz się o to upomnieć. Jeśli nadal nie wiesz, jakimi opłatami może zostać objęta Twoja umowa lub nie wiesz, gdzie szukać tabeli opłat i prowizji, to zwróć się do nas. Dostarczymy Ci niezbędne informacje, porównamy wysokości opłat w różnych firmach i podpowiemy, w jaki sposób można je ograniczyć.
Czy można skorzystać z nabytych zniżek za bezszkodową jazdę?
Niektóre firmy leasingowe w oferowanym ubezpieczeniu umożliwiają skorzystanie ze zniżek nabytych przez leasingobiorcę. Jeśli powiesz nam jakie posiadasz zniżki, to sprawdzimy, czy można je uwzględnić w kalkulacji składki. Może to istotnie obniżyć koszt ubezpieczenia.
Przeczytaj również o szkodach komunikacyjnych samochodów w leasingu.
Składka płatna w ratach
Większość firm leasingowych umożliwia rozłożenie składki ubezpieczeniowej na raty, jeśli kupimy oferowaną przez nią polisę. Trzeba jednak pamiętać o dodatkowym koszcie finansowania składki. Firma leasingowa zapłaci za klienta całą składkę z góry i pobierze ją od klienta w ratach, doliczając oprocentowanie oraz podatek VAT. Każdy leasingodawca ma inną metodę doliczania kosztu finansowania składki. Możemy przedstawić Ci wyliczenie, z którego dowiesz się, o ile więcej będzie kosztowała składka ubezpieczenia w skali roku, jeśli zostanie rozłożona na raty. Oczywiście to nadal może być korzystne rozwiązanie, bo nie zmusza do uregulowania całej składki na starcie umowy leasingowej.
Ubezpieczenie roczne czy wieloletnie?
Ubezpieczenie roczne to takie, w którym płacimy składkę co roku, za jeden rok z góry. Składka może być płatna jednorazowo lub w ratach. Ubezpieczenie wieloletnie zawiera się na kilka lat z góry i zazwyczaj składka również jest rozkładana, np. na cały okres umowy leasingu. W wariancie wieloletnim firmy leasingowe często deklarują gwarancję niezmienności składki przez cały okres umowy leasingu, co w założeniach rekompensuje wyższą cenę polisy. W praktyce bywa różnie – znamy przypadki firm, które nie były w stanie dotrzymać słowa. Najlepiej, jeśli wybór odpowiedniego wariantu polisy wynika z wysokości składki i solidności firmy ubezpieczeniowej.
Polisa roczna ze składką rozbitą na cały okres umowy leasingu
Czasem przy zawarciu ubezpieczenia w firmie leasingowej doradcy kuszą niską ratą miesięczną składki ubezpieczeniowej i informują, że składka jest rozłożona na cały okres trwania umowy. Okazuje się często, że wprawdzie składka jest rozłożona na wiele lat, ale ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje tylko przez jeden rok. Wówczas w 12-tym miesiącu umowy staniemy przed koniecznością opłaty kolejnej składki. Matematyki nie da się oszukać. Ubezpieczenie wieloletnie ma swoją cenę i choć daje wiele korzyści, to rata składki nie może być rażąco niska.
Pomoc w wyborze parametrów ubezpieczenia
Jeśli masz wątpliwości co do otrzymanej oferty ubezpieczenia, to chętnie podejmiemy się jej analizy. Bez dodatkowych opłat dowiesz się, co właściwie chce sprzedać firma leasingowa i czy jej oferta odpowiada Twoim potrzebom.
Zapraszamy do kontaktu.